والاترین معلم بشریت حضرت محمد(ص)


 

سالروز پرواز ملکوتی متفکر شهید، مرتضی مطهری(ره) بهانه ای است تا یادی شود از بهترین معلم بشریت، حضرت محمد مصطفی(ص) که فرمود: برانگیخته شدم تا به اتمام رسانم مکارم اخلاق را.

پیامبر اکرم(ص) که جامعۀ خودش را و تمامی انسانها را با اخلاق نیکو و صبر جمیل به اسلام دعوت کرد و آنقدر زیبا نگریست و زیبا زیست که بشریت امروز نیز از زیباییهای زندگی ایشان الهام می گیرد و معلمان دیروز و امروز به این نتیجه رسیده اند که علم بدون اخلاق نه تنها مؤثر واقع نمی شود بلکه پایدار نمی ماند.

معلمان بزرگ ایران زمین از جمله خمینی کبیر(ره) که شاگردانی چون شهید مطهری ها(ره) تربیت کرده اند، الگویی چون محمد امین، اولین و آخرین پیامبر خدا، حضرت محمد مصطفی(ص) داشته اند که به مدد حق توانستند تاریخ را تغییر دهند.

شهید مطهری(ره) که خود پرورش یافتۀ مکتب اسلام ناب محمدی(ص) است و سالروز شهادتش به نام روز بزرگداشت مقام معلم در تقویم ایران اسلامی ثبت شده است خود مدیون معلم است.

حال از هر معلمی که سخن بگوییم، از مادر، پدر، استاد و سایر، پله پله که پیش برویم به پدر حضرت فاطمۀ زهرا(س)، به پدر ام ابیها(ع) به پدر کوثر، حضرت فاطمۀ زهرا(س) می رسیم، بزرگ بانوی اسلام که 18 سال تمام با تمام هستی اش از اسلام و مقام ولایت دفاع کرد.

اینجاست که حضرت امام خمینی(ره)، بزرگ مرد تاریخ می فرماید: معلمی شغل انبیاء است و انسان به این نتیجه می رسد که بیداری اسلامی بدون همت معلمان هر جامعه ای نمی تواند به نتیجه برسد چرا که مفهوم معلم با مفهم اسلام پیوند ناگسستنی دارد.

پیوند ناگسستنی که از ابتدای خلقت بشریت رقم خورده است و حتی قبل از خلقت که شرحش در توان قلم ناتوان بنده نیست؛ معلمی که در جامعۀ اسلامی نتواند از اولین و آخرین معلم اسلام (در بین پیامبران خدا) درس بگیرد، محال است که بتواند معلم پرورش دهد؛ محال است که بتواند انسان پرورش دهد.

حضرت محمد مصطفی(ع) قبل از اینکه بهترین معلم در جامعه باشد، بهترین معلم در خانواده بود، نه تنها در یک بعد، بلکه در تمامی ابعاد زندگی، روابط با همسرشان حضرت خدیجۀ کبری(ع) ، روابط با تنها دخترشان، حضرت زهرای صدیقه(ع)، روابط با تنها دامادشان، حضرت علی(ع) و روابط با حسنین(ع) و دیگر عزیزانشان که هر کدام به تنهایی معلمان بشریت هستند.

از دیگاه شهید مطهری(ره) نیز شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد و تمامی تلاشهای علمی و عملی اش را مقدمه ای برای عبادت بداند.

معلمان امروز جامعۀ ما هم به سرمشق پیامبرشان زمانی موفق خواهند بود که در محیط خانواده نیز موفق باشند و چنانچه غیر از این باشد جای بسی تأمل است که اشکال کار کجاست؟! و بهترین منبع را بزرگان ما کتابهای شهید مطهری(ره) معرفی کردند.

به عبارتی بهتر به فرمودۀ مقام معظم رهبری: «امروز جوانان ما، دانشجویان ما، معلمان ما، کارگران ما، اگر می خواهند در زمینه افکار اسلامی عمق پیدا کنند و پاسخ سؤالات خود را پیدا نمایند، باید به کتابهای شهید مطهری(ره) مراجعه کنند».

نویسنده: حوریه صادقی زیرک آباد

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.