ساقی کوثر
دینی فرهنگی پژوهشی
دینی فرهنگی پژوهشی
قرآن هم این آیه را دارد که پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند»۱ و این جلباب مشخص میکند حجاب چه چیزی است و حدود شرعی حجاب و نوع پوشش چگونه باید باشد و تفسیر این آیه و معنای کلمه جلباب آن را بهخوبی مشخص میکند در کتابهای فقهی و رسالهها بهصراحت آمده که تکلیف یک زن مسلمان برای داشتن حد ظاهری حجاب را مشخص میکند.
حجاب نتیجه نهایی باورهای ماست، اگر آن باورها وجود نداشته باشد و درست نشود، در بهترین حالت تظاهر ایجاد میشود و به عبارت بهتر، آنچه یک خانم درمجموع از حجاب و پوشش خود به همراه رفتار و کردار خود نشان میدهد، نتیجه باورهای اوست.
شاید تابهحال برای شما هم پیشآمده باشد که باخانمی بدحجاب روبرو شده باشید که از وضعیت نابسامان حجاب و پوشش در جامعه گله کند و وضع آشفته پوشش، چه خانمها و چه آقایان، داد او را هم درآورده باشد! و بعد در دل از خود پرسیده باشید که اگر حجاب و پوشش خوب است، پس چرا گویندهاش به آن عمل نمیکند؟
واقعیت این است که وضعیت حجاب و تلقی که هر یک از آدمهای جامعه ما از آن دارند و نوع پایبندی آنها به حجاب که تنها پوشش ظاهری نیست و به قول محمدرضا زائری، نتیجه نهایی باورهای ماست، به یک آش شلهقلمکار و ملغمهای از انواع مغلطهها و برداشتهای نادرست از حجاب تبدیلشده و خلاصه هرکسی از ظن خودیار این وضعیت شده و هر کس به گمان خود راهی را میرود.
در ایران امروز ما، انواع و اقسام پایبندی به حجاب را میتوان یافت؛ از افرادی که درجه اعلای پوشیده بودن یعنی چادر را برگزیدهاند تا آنها که چادر را در انواع سبکها و مدهای جدیدش امتحان میکنند؛ این طیف گسترده کمکم بهجایی میرسد که مثلاً بلوز و شلوار و یک روسری سبک را حجاب میداند و بالاخره آنها که اصلاً حجاب موها را قبول ندارند و میگویند حجاب یعنی رفتار سنجیده و درست و تا آن دسته که کلاً هیچچیز را قبول ندارند! و نه رفتار با نامحرم و نه حجاب ظاهری و نه هیچچیز دیگر جزء خط و قرمزهایشان بهحساب نمیآید و عملاً ولنگاری میکنند و از اینکه به این صفت هم شناخته شوند هیچ ابایی ندارند.
اما واقعاً حقیقت حجاب چیست؟ آیا اینکه هر کسی به ظن خود و مطابق با آنچه در خانواده خود دیده، عمل کند، به صلاح میرود و کارش درست است؟ و اصلاً اگر کسی به حجاب و درست و غلط بودن آن اعتقاد نداشته باشد و صرفاً آنچه را انجام دهد که دوست دارد، نتیجهای روی دیگر رفتارها و اتفاقاتی که در زندگیاش میافتد و راههایی که پیش پایش قرار میگیرد، ندارد؟
واقعیت این است که همانطور که به حق از قول فعال فرهنگی و خوشفکر کشورمان آقای زائری نقل کردیم حجاب نتیجه نهایی باورهای ماست، اگر آن باورها وجود نداشته باشد و درست نشود، در بهترین حالت تظاهر ایجاد میشود و به عبارت بهتر، آنچه یک خانم درمجموع از حجاب و پوشش خود به همراه رفتار و کردار خود نشان میدهد، نتیجه باورهای اوست و سبکی از زندگی او در زندگی خانوادگی و در اجتماع را رقم میزند که با سبک زندگی و نتیجه زندگی خانمی که پوشش متفاوتی دارد، کاملاً متفاوت است. یعنی دو راه کاملاً متفاوت که مقصدشان کاملاً متفاوت است. البته از این جهت روی رفتار و سبک زندگی در کنار پوشش ظاهری تأکید میکنیم که میدانیم هم قرآن در آیات مختلف روی هر دو بعد رفتار زنان تأکید کرده و هم نتیجه آن را در جامعه امروزمان میتوانیم ببینم.
قرآن هم این آیه را دارد که پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند»۱ و این جلباب مشخص میکند حجاب چه چیزی است و حدود شرعی حجاب و نوع پوشش چگونه باید باشد و تفسیر این آیه و معنای کلمه جلباب آن را بهخوبی مشخص میکند در کتابهای فقهی و رسالهها بهصراحت آمده که تکلیف یک زن مسلمان برای داشتن حد ظاهری حجاب را مشخص میکند. اما در کنار این آیه، قرآن آیاتی هم درباره رفتار زنان و دختران دارد که چگونه باید رفتار کنند و چگونه رفتار نکنند مثل که «در رفتارتان بهگونهای نباشید که دل بیماردلان به لرزه درافتد»۲ یا خداوند درباره رفتار دختران حضرت شعیب اینگونه بیان میکند که: «راه رفتنشان هم حیا بود و هم وقار» ۳.
حالا آیات حجاب را بگذاریم در کنار تفاسیری که درباره حدود حجاب و رفتار زنان داریم و برسیم به آنچه اسلام به عنوان یک رفتار صحیح برای خانمها و دختران معرفی کرده است؛ نتیجهاش را اگر به جامعه خودمان هم بیاوریم میتوان کنار هم نشستن رفتار و پوشش ظاهری را در کنار هم بهعنوان حجاب بشناسید. مثلاً بارها دیدهاید که رفتار مردان با زنانی که چادر دارند، اما رفتارشان به یک خانم محجبه نمیخورد، مثلاً بلند میخندند، شوخیهای زننده انجام میدهند، آرایش صورت نامناسب دارند و درمجموع رفتارشان با چیزی که پوشیدهاند تطابق ندارد، دقیقاً مانند رفتار با افرادی است که این پوشش ظاهری را هم ندارند و اتفاقاً طرف مقابل اینگونه افراد، از تناقض پوشش و رفتار این خانمها این پیام را میگیرد که این پوشش از سر اجبار است و اگر شرایط مهیا شود، این پوشش هم نخواهد ماند…
پس طبیعی است که وقتی حجاب ظاهری باحجاب رفتاری یک خانم همراه نباشد، نتیجهای که خداوند از وضع قانون حجاب دنبال میکرده که همان شناخته شدن به عفت و مورد اذیت و آزار واقع نشدن است، به دست نمیآید، چون حجاب تنها آن لباس نیست هرچند بخشی از آن است. یک خانم مسلمان میتواند باحجاب باشد و لباس مناسبی که چادر هم نباشد با رعایت حدود فقهی بپوشد، رفتار متین و درست داشته باشد و اتفاقاً حجابش از کسی که چادری پوشیده و رفتار زنندهای دارد، کاملتر باشد. چراکه حجاب نتیجه باورهایی ماست.
و این حجاب از نظر خداوند و رسولش هم نتیجه ایمان و باور به اسلام معرفیشده است، اسلامی که مجموعهای از رفتار برای سبک زندگی را معرفی میکند و میخواهد ظاهر و رفتار باهم متناسب باشد و آنچه بهعنوان حجاب میپوشیم واقعاً تفاوتی بین ما بهعنوان یک زن مسلمان و دیگران ایجاد کند.
۱.«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ»
۲.« فَلاَ تَخْضَعْنَ بالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبهِ مَرَضٌ»
۳. «تَمْشِی عَلَى اسْتِحْیَاء»
منبع: دخت ایران
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط شکیبا در 1398/02/27 ساعت 01:57:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1402/02/24 @ 03:52:22 ب.ظ
یا کاشف الکروب [عضو]
سلام و احترام
موفق باشید.