ساقی کوثر
دینی فرهنگی پژوهشی
دینی فرهنگی پژوهشی
آنچنان که وحی منزل نقش آدمیان را در تبیین سرنوشت خویش بیان فرموده که “ان الله لا یغیروا ما بقوم ،حتی یغیروا ما بانفسهم” دانستن هر چند لازم است اما کافی نیست،بلکه عملکرد ماست که ما را به نتایج مطلوب و یا نامطلوب می رساند.حضرت حق(جله جلاله) در قرآن مجید به کرات انسان را در جایگاه انتخاب گری قرار داده تا ماهیت عقلانی و فهم او را در خصوص سرنوشت خویش به نمایش بگذارد ،پس می طلبد که انسان با استفاده و بهره وری از نیروی عقلانی و باور داشت های خرمندانه خویش اهداف خود را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و با تنظیم دلایل منطقی و با انتخاب درست راه رسیدن به بهترین آن اهداف را برگزیند.
یقینا سود و زیان هر انتخابی رابطه مستقیم با میزان شناخت و درک و فهم انتخابگر و اصول عقلانی و علمی و فهم اجتماعی و معیارهای انسان دارد.به طبع اگر خطایی در انتخاب های ما صورت گیرد ،از ماست و اگر زیانی از انتخاب ناصحیح عارض زندگی ما بشود ،آن هم از خطای ماست و ما مجاز نیستیم دیگران را در انتخاب خود مقصر بدانیم.با این اوصاف و با درک صحیح از انتخاب درست می توانیم گام های مفید و موثری را در زندگی مان برداریم و در عوض با اشتباه و انتخابی نادرست ،ضرری بر خود وارد سازیم که حتی سالها هم نمی توان سایه شوم آن را از زندگی خود بزداییم.
در انتخابات و اصول دموکراسی و حق نظارت مردم بر سرنوشت خویش دو مساله مهم مطرح می باشد .یکی اصل شرکت در انتخابات و انداختن رای در صندوق و دوم شناخت کاندیدای اصلح که بسیار مهم و کار حساسی به نظر می رسد.
در مورد اول که خارج از بحث مطروحه ما قرار دارد ورود نمی کنیم ،چرا که تمام کسانی که در یک کشور زندگی می کنند باید تابع قانون جاری آن کشور باشند و قوانین و ساختار قانونی کشور ما بر شرکت همه در امر انتخابات تاکید دارد .از سویی دیگر شناخت اصلح که کار بسیار سخت و مشکل است و همگان را به تفکر در آن می طلبد راهی است که گاهی توسط خود شخص رای دهنده (بدون واسطه )به خاطراطلاعاتی که از سوابق اجرایی ،انگیزه ها ،افکار و عقاید فرد ،میزان ایمان و تعهد و دلسوزی او نسبت به جامعه خود و مردم و… دارد ،اقدام به رای دادن می کند و اما گاهی فرد توان قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را به علت تعدد کاندیدا و … ندارد. در اینجاست تا از طریق شناخت مع الواسطه اقدام نماید که حساسیت انتخاب اصلح را به ضریب بالایی می رساند.
نکته ای که در انتخابات پیش رو وجود دارد این است که: شرکت در انتخابات حق قانونی شهروندان در نظام مردمسالاری دینی است؛ اما همانطور که می دانید اگر در انتخاب مصادیق اشتباه شود این حق قانونی بدرستی ادا نخواهد شد. شاید یکی از بهترین ملاک ها برای تشخیص مصادیق صالح و اصلح، معیارهایی باشد که از سوی امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است.
1. داشتن تدین و تعبد
امام خمینی(ره): «مردم شجاع ایران با دقت تمام، به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند.» «در قول و عمل مدافع اسلام پا برهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه، اسلام آمریکایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.»
امام خامنه ای: «بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دینداری و آمادگی برای حضور در میدان های انقلاب؛ دردشناس ترین و دردمندترین نسبت به نیازهای مردم را انتخاب کنند.» « ملت هوشیار ایران باید دقت کند که در میان همین متخصصان، متدین ها را انتخاب کند؛ زیرا دین و تدین مانع وابستگی می شود و اگر دینداری نباشد وابستگی آسان می شود.»
2. داشتن علم و تخصص
امام خامنه ای: «تخصص نیز امری لازم است و ما امروز متخصص کم نداریم.»
3. وفاداری به مردم و تلاش برای رضایت آنان
امام خمینی(ره): «به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند.» «همه ما و شما آقایان همه و آنهایی که در اختیار شما هستند، همه باید کوشش بکنید که رضایت مردم را جلب بکنید در همه امور.»
4. داشتن شجاعت
امام خمینی(ره): «سعی کنید مثل مرحوم مدرس (ره) را انتخاب کنید.»
امام خامنه ای: «امام(ره) بارها اسم مدرس را می آوردند. مگر خصوصیت مدرس چه بود؟ خصوصیت عمده مدرس این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریب گری در او اثر نمی کرد.»
5. عدم استفاده از بیت المال در تبلیغات
امام خمینی(ره): «اینجانب به هیچ وجه و به هیچکس اجازه نمی دهم تا از سهم مبارک امام(ع) و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمان ها و مجامع و اموال عمومی خرج انتخابات کند.»
6. اسراف نکردن در تبلیغات انتخاباتی
امام خامنه ای: «مردم باید توجه داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست.»
7. آشنایی با طعم فقر و برخورداری از روحیه کوخ نشینی
امام خمینی(ره): «طعم تلخ فقر را چشیده باشند.» «آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. (رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که مظلومیت و محرومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند)
8. عدم همنشینی با ثروتمندان و قدرتمندان
9. برخورداری از اخلاق اسلامی
10. راستگویی
امام خامنه ای: «وعده های غیرعملی دادن، وعده های بزرگ دادن، اینها ملاک نیست؛ باید مردم توجه کنند؛ گاهی علامت منفی هم هست.»
11. بصیرت سیاسی و اطلاع از مسایل روز ایران و جهان
امام خمینی(ره): «رای خود را به شخصی بدهید که دارای بصیرت در امر دنیا و منزه از گرایش به شرق و غرب و مکتب های انحرافی و دارای دید سیاسی است… باید از مسایل روز اطلاع داشته باشد.»
امام خامنه ای: «نماینده باید دارای فهم و درک سیاسی باشد و مسائل کشور را بفهمد ، هم مسایل خارجی و توطئه های دشمنان را وهم مسایل داخلی را.»
12. خائن و فاسد نبودن
امام خمینی(ره): «اشخاص متدین، اشخاص مطلع، اشخاص متعهد، اشخاص عقیده مند به نهضت، اشخاصی که نه مایل به طرف شرق هستند نه مایل به طرف غرب، بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلام هستند، آنها را انتخاب کنید، سرنوشت خودتان را به اشخاص امین بدهید، سرنوشت خود را به افرادی که محتمل است خیانت بکنند ندهید.»
13. سخنگوی دشمنان نبودن
امام خامنه ای: «مبادا کسانی بروند که گیرنده آنها منتظر فرستنده قوی آمریکا و غرب باشد و هر چه آنها بگویند، اینها به زبان دیگر در داخل مملکت تکرار کنند.»
14. خضوع در برابر قانون
امام خمینی(ره): «شخصی است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانین اسلامی دارد و در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع به ولایت فقیه است، معتقد است و وفادار است نسبت به او، یک همچو شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید.»
15. اعتقاد به انقلاب، نظام و قانون اساسی
امام خمینی(ره): «باید دانست مسلمان بودن تنها فایده ای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد.»
امام خامنه ای: «اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است ولی آرمان های نظام جمهوری اسلامی را آن طوری که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسم کرده است در دلش قبول ندارد ، اشغال آن پست برای او حرام شرعی است.
گرد آورنده:کوثر شکیب انصاری
سایت پژواک رامسر
سایت حوزه
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط شکیبا در 1396/02/13 ساعت 02:05:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |