ساقی کوثر
دینی فرهنگی پژوهشی
دینی فرهنگی پژوهشی
مقدمه:
حضرت زهرا (سلام الله علیها) منشوری از فضائل و کمالات
بی شمار اخلاقی و انسانی است که قالب الفاظ و عبارات
ظرفیت وگنجایش ترسیم آن را ندارد. منشوری که هر زاویه
دلالت بر بخشی از عظمت روحی آن حضرت دارد.
شخصیتی که پیامبر اعظم(صلی الله علیه واله) او را ستوده و
نمونه آرمانی همه جوامع انسانی و نمونه کامل انسان کامل
به شمار میآید. بانوی بزرگواری كه حضرت خاتم
الانبیاء(صلی الله علیه و آله) در ستایش او فرمود:«أَنَّ ابْنَتِی
فَاطِمَةَ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛[1] دخترم فاطمه(سلام الله
علیها) سرور بانوان بهشتی است.»
ازآنجایی که شخصیت والا مقام صدیقه طاهره فاطمه زهرا
(سلام الله علیها) بهترین الگو و بهترین اسوه برای تمام افراد
به حساب میآیند شناسایی زوایا و مولفههای وجودی این
بانوی عرشی میتواند چراغ روشنی برای جویندگان کمال
سعادت باشند.در این نوشتار سعی داریم به یکی از زیباترین
شاخصههای اخلاقی این بانو با فضیلت و ثمرات وبرکات
این فضیلت اخلاقی در آموزههای اسلامی اشاره کنیم:
قناعت ساده زیستی و شکر گزاری
از جمله مهمترین و زیباترین مولفههای اخلاقی که
میبایست زیبنده زندگی هر انسان مسلمان و جویای کمال
وسعادتی باشد. سادگی وقناعت در زندگی و عدم دلبستگی
به زندگی مادی دنیوی است. از آنجایی که دنیا طلبی
ودلخوش کردن به زندگی مادی و اشرافی خود میتوان
سرآغاز وسر منشأ بیماریهای روحی فراوانی باشد قناعت
پیشگی و عدم وابستگی به دنیا می تواند کمک شایانی در
جهت رسیدن به سعادت و کمال ایفا نماید.
فاطمه زهرا(س) اسوه قناعت و ساده زیستی
یکی از زیباترین و شاخصترین ویژگی های اخلاقی فاطمه
زهرا (سلام االله علیها) بهرهمندی از روحیه قناعت پیشگی و
ساده زیستی در زندگی است این موضوع را به خوبی
میتوان در سیره زندگانی این بانوی گرامی مشاهد کرد.
فوائد و برکات قناعت در زندگی
بعد از آنکه بیان شد یکی از مهمترین شاخصهای زندگانی
حضرت زهرا (سلام الله علیها) زندگی ساده ایشان بوده، حال
این سؤال مطرح میشود مؤلفه قناعت و ساده زیستی چه
فوائدی را به دنبال دارد؟
1-عزت و سر بلندی
از جمله مهمترین آثار و برکات قناعت و ساده زیستی سر
بلندی و حفظ عزت نفس و بزرگی است چرا که انسانها قانع
به دارایی های خود قانع خواهند بود و برای تحصیل
نیازهای بیشتر خود را نزد دیگران ذلیل و خوار نمیکنند؛ امام
علی (علیه السلام) در این خصوص میفرماید:«القَناعَةُ تُؤَدّی
إلَى العِزِّ؛[۲] قناعت به عزّت مى انجامد.»
2- حسابرسی آسان در قیامت
از آنجایی که افراد قانع به آنچه خدای متعال روزی آنها کرده
راضی هستند و حاضر نمیشوند برای تحصیل اموال
ودارایی بیشتر اسیر حرص و طمع شوند از گزند هوای نفس
و سختی حساب روز قیامت در امان الهی خواهند بود. از
اینرو در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) این چنین
نقل شده است: «اقْنَعْ بِما اُوتیتَهُ یَخِفَّ علَیكَ الحِسابُ؛
[۳]قناعت كن به آنچه كه بتو بخشیده شده حسابت آسان
شود.»
3-سلامتی دین
بر اهل خرد و اندیشه رابطه قناعت پیشگی و سلامتی دین
روشن است چرا که با این رویکرد اخلاقی انسان کمتر اسیر
خواهش های زیاده طلبانه نفس میشود انسان قانع حاضر
نیست برای تحصیل مال بیشتر دنیای فانی باورهای دینی و
مذهبی خود را ضایع نماید. در روایتی از امام علی (علیه
السلام) این چنین نقل شده است.«اقْنَعُوا بِالْقَلِیلِ مِنْ
دُنْیَاكُمْ
لِسَلَامَةِ دِینِكُمْ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ الْبُلْغَةُ الْیَسِیرَةُ مِنَ الدُّنْیَا تُقْنِعُه؛
[۴]قناعت كنید باندكى از دنیاى خود از براى سلامتى دین
خود پس بدرستى كه مؤمن اندك بلغه از دنیا قانع
مىسازد.»
4- اصلاح نفس
ازجمله راهکارهای مناسب که در روایات برای اصلاح نفس و
تهذیب آن معرفی شده است استفاده از اهرم قناعت و
ساده زیستی در زندگی است. «إِذَا رَغِبْتَ فِی صَلَاحِ نَفْسِكَ
فَعَلَیْكَ بِالاقْتِصَادِ وَ الْقُنُوعِ وَ التَّقَلُّل؛[۵]هرگاه رغبت كنى در
صلاح حال نفس خود پس بر شماست ملازمت میانه روى و
خشنود بودن به قسمت. و «تقلل» یعنى كمى آرزو یا كم
گوئى، یا كم نمودن مؤونه.»
سخن آخر
قناعت و ساده زیستی ریشه در عدم اعتنا و دلبستگی به
دنیا
دارد. فضیلت بسیار مهم و ارزشمندی که علاوه بر اینکه
زندگی دنیایی افراد را زیبا و سامان میدهد٬ برکات وآثار
ارزشمندی همچون تهذیب نفس و اصلاح دین را به دنبال
خواهد داشت.
پاورقی:
[1]. بحار الانوار، ج37، ص39.
[۲].تصنیف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص391،ح9011.
[۳].بحار الأنوار (ط - بیروت)؛ ج74؛ ص187.
[۴].تصنیف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص393،ح9075.
[۵].تصنیف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص237، ح4766.
منبع: تبیان
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط شکیبا در 1396/11/30 ساعت 10:28:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1397/02/20 @ 04:16:10 ب.ظ
یعقوب [عضو]
باسلام وتشکر از متن زیبایتان
متاسفانه پاورقی شماره 2 که در اینترنت هم خیلی رواج یافته اصلا درست نمی باشد ومن در هیج کتاب معتبری این حدیث را نیافتم
1397/02/20 @ 04:27:57 ب.ظ
شکیبا [عضو]
سلام متشکرم از نظری ک دادید ، متن را اصلاح کردم