چکیده تحقیق: برسی تطبیقی اعتکاف از دیدگاه مذاهب اسلامی

​عزلت گزینی به قصد اعتکاف و عبادت در خانه خدااز کارهای پیشینه دار در ادیان توحیدی گذشته است به طوری که پیامبران اللهی نیز گاه از جامعه دوری میگزیدندو در مساجد و معابد به عبادت و مناجات با خدا میپرداختند. در قرآن ب اعتکاف اشاره شده و احادیث زیادی در مورد آن نقل شده است. تمام فقهای شیعه و سنی بر مشروعیت اعتکاف اتفاق نظر دارند و معتقدند که پیامبر اکرم (ص) در ماه مبارک رمضان ده روز معتکف میشدند. اعتکاف عملی مستحب است اما گاهی با اسبابی مانند نذر و شبه آن واجب میشود. اعتکاف از جمله عباداتی است که اهمیت بسیاری دارد به طوری که خداوند به دو پیامبر بزرگ خویش ابراهیم و اسماعیل فرمان داده که خانه اش را برای اعتکاف کنندگان تطهیر کنند و این مطلب در آیه ی 125 سوره بقره به خوبی بیان شده است.

اعتکاف عبادتی است که هم در دین اسلام و هم در دیگر ادیان به آن توجه شده و هیچ اختلاف نظری درباره آن ندارند مگر در پاره ای از احکام آن از جمله زمان اعتکاف که در مورد آن اختلاف وجود دارد به طوری که شافعیه معتقدند که اعتکاف به زمان خاصی اختصاص ندارد و اگر شخصی یک ساعت اعتکاف کند، اعتکاف او صحیح است و در مذاهب حنفی و حنبلی کمتر از یک روز را مجاز نمیدانند اما امامیه بر این عقیده نیست و معتقدند ک اعتکاف کمتر از سه روز نیست و باید به صورت پیوسته نیت کند و اگر چه همه ایام سال را میتوان معتکف شد ولی دهه آخر ماه مبارک رمضان و ایام البیض رجب فضیلت بیشتری دارد و در روزهای عید قربان و عید فطر نیز اعتکاف حرام است. تمام مذاهب معتقدند اعتکاف باید در مسجد برگزار شود ولی گفته شده ک بهتر و ارزشمندتر است که مسجد جامع باشد جز مذهب حنفی که اعتکاف زن را در مسجد خانه اش جایز میداند اما دیگر مذاهب آن را را مانند اعتکاف مرد میدانند در تمتم مذاهب اتفاق نظر است که امور شهویه مربوط به زنان باعث بطلان اعتکاف میشود، انجام مبطلات باعث کفاره است ، مستحبات و مکروهات اعتکاف میان مذاهب مختلف مختلفند علاوه بر مسائل فقهی اعتکاف که رعایت آنها نجر به انجام صحیح این عبادت میشود اما باید از این مسئله غافل نبود که هدف از انجام این عبادت تهذیب نفس، عزلت گزینی و دوری از مسائل روزمره است که به نظر تقرب بیشتر به خداوند متعال انجام میگیرد و باید در حفظ و عمل به این سنت پسندیده کوشبد تا به نحو احسنت صورت بپزیرد.

واژه های کلیدی: اعتکاف، مذاهب، اعتکاف مستحب، اعتکاف واجب

محقق: کوثر شکیب انصاری

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.